|

Berharaplah Akan Redha Allah Semata

ALLAH menciptakan hambaNYA agar selalu mengingatiNYA, dan DIA menganugrahkan rezeki kepada setiap makhluk ciptaannya agar kita selalu bersyukur padaNYA. Namun, kita justeru banyak menyembah selain DIA dan banyak pula yang bersyukur kepada selain DIA.

Tabiat untuk mengikari, membangkang dan meremehkan suatu kenikmatan adalah penyakit yang umum menimpa jiwa manusia.Kerana itu anda takperlu hairan dan resah bila mendapati mereka mengikari kebaikan yang penah anda berikan, mencampakkan budi baik yang anda telah tunjukkan, serta melupakan bakti yang anda telah persembahkan. Bahkan, anda tidak usah resah bila mereka memusuhi anda dengan sagat keji dan membenci anda sehingga mendarah daging, sebab semua itu mereka lakukan adalah justeru anda kerana anda berbuat baik kepada mereka.

Cuba kita buka cacatan dunia tentang perjalan hidup ini! Seorang ayah/ibu telah memelihara anaknya dengan baik, ia memberi makan pakaian dan minum, mendidiknya hingga menjadi orang pandai,rela tidak tidur demi anaknya, rela untuk tidak makan asal anaknya kenyang, dan bahkan bersusah payah agar anaknya bahagia. Namun sebaliknya, ketika sudah bermisai lebat dan kuat tulang-belulangnya, tiba-tiba menjadi seperti anjing liar, meremehkan jasa orang tuanya, Ia tidak hanya berani menghina, tetapi juga melecehkan,acuh tak acuh, bongkak,dan derhaka terhadap orang tuanya.

begitulah juga ,tidak perlulah tekejut manakala menghadiahkan sebatang pana kepada orang bebal, lalu ia memakai pena itu untuk menulis cemuhan kepada anda. dan tidak usah terkejut, bila orang yang anda beri tongkat untuk membantunya justeru memukul tongkat itu ke kepala anda. Itu semua adalah watak dasar manusia yang selalu mengikari dan tidak penah besyukur kepada Peciptanya sendiri YANG MAHA AGUNG...maka apatah lagi pada anda.

Ingatan untuk ku, berbuatlah kebaikan hanya demi ALLAH semata,mengharapka RedhaNYA, pastinya anda tidak akan terusik dengan kebencian mereka, dan tidak akan merasa terancam oleh perlakuan keji mereka! Kita harus bersyukur pada Allah kerana dapat berbuat baik ketika orang2 disekitar berbuat jahat. Dan ketahui tangan diatas itu lebih baik dari tangan dibawah.

(Sambil brkata dengan lidah dan hati) "sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana ALLAH semata-mata; kami tak akan berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih". (al-Insan: 9) ...Wassalam.

0 comments:

Post a Comment