Sentiasalah Berpegang Pada Redha Allah Saat Tertimpa Musibah

|

Rasullulah S.A.W yang ma'shum diusir dengan paksa dari Makkah,tempat keluarga,anak-anak,rumah,dan kampung halaman,lalu pergi ke Thaif mncari perlindungan,yang justeru disambaut dengan dusta dan penolakan yang keji. Batu-batu,seksaan,caci-maki,dan umpatan,semuanya dilemparkan ke arahnya.

Kedua mata beliau mencucurnya air mata duka, kedua kakinya mengalirkan darah suci, dan kalbunya terpangang oleh pahitnya musibah, maka kepada siapakah meminta perlindungan? Kepada siapa harus minta pertolongan? kepada siapa harus mengadu? Kepada siapa harus menghadap? Hanya satu...kepada Allah Yang Maha Kuat, Maha Kuasa, Maha Tinggi, dan Maha Menolong.

Rasullulah S.A.W menghadap dirinya ke arah qiblat, menuju Tuhannya, dan bersyukur kepadaNYA, sedang lidah mengeluarkan ungkapan pengaduan, bisikan yang tulus, dan pemintaan yang mendesak.Dia memohon sambil menangis, dan mengadu kerana dizalimi dan disakiti.

Takaran misibah terukur dengan tangisan
dan beratnya tragedi
membuat pipi haus akan air mata.
Bencana masa telah menutupi wajah
dengan awan kedukaan yang pekat
disertai hujan tangisan

Sekarang dengarkanlah permintaan Rasullulah S.A.W kepada TuhanNya pada malam Nakhlah ketika beliau berdoa :

Ya Allah, sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu akan lemahnya kekuatanku, kurang dayaku, remehnya aku dimata orang lain. Engkau Maha Penyayang di antara para penyayang, Tuhan orang-orang tertindas. Engkau adalah Tuhanku; kepada siapakah engkau menyerahkan diriku, apakah kepada kerabat yang memusuhiku atau kepada musuh yang Engkau kuasakan kepadanya urusanku. Akan tetapi, aku tidak peduli dengan semuanya selama engkau tidak murka terhadapku, sedang pemaafMU kepadaku lebih luas (daripada murkaMU). Aku berlindung kepada cahaya DzatMu yang menerangi kegelapan dan urusan dunia dan akhiratku
menjadi baik kerananya, agar jangan Engkau turunkan murka-Mu kepadaku atau Engkau timpakan kemarahan-Mu kepadaku. Hanya Engkaulah aku memohon belas kasihan hingga Engkau redha. Tiada daya (untuk melakukan ketaatan),kecuali dengan pertolonganMU. Aminn

0 comments:

Post a Comment